7 MANFAAT ALOE VERA DALAM HERBAL CREAM NAJLAA

Salah satu kegunaan Herbal Cream Najlaa Skincare ini adalah untuk merawat lecur, sunburn dan luka-luka kecil. Bagaimana ia bertindak? Ini adalah kerana dalam herbal cream najlaa terdapat Aloe vera yang memang terkenal manfaatnya untuk kulit.

Aloe vera telah digunakan untuk pelbagai tujuan sejak Mesir purba digelar "kilang keabadian."

Aloe vera adalah tumbuhan kaktus yang tergolong dalam keluarga Liliaceae. Ia tumbuh di kawasan iklim kering seperti Afrika dan India dan digunakan dalam perubatan selama berabad-abad.
Pelbagai kajian telah dijalankan untuk mengkaji manfaat aloe vera dan didapati aloe vera berkesan dalam merawat kulit kering, luka dan terbakar, jangkitan kulit yang kecil, sista, ekzema, herpes kemaluan, kelemumur, psoriasis, sariawan, ulser kulit dan lain-lain.

Berikut adalah 8 manfaat menggunakan gel aloe vera:

1. Merawat "Sunburn"
Aloe Vera membantu sunburn melalui aktiviti penyembuhan yang kuat di peringkat epitelium kulit, lapisan sel yang meliputi badan. Ia bertindak sebagai lapisan pelindung pada kulit dan membantu menambah kelembapan. Kandungan antioksidanya, menyembuhkan kulit dengan cepat.

2. Ia bertindak sebagai pelembap.
Aloe Vera melembapkan kulit tanpa memberikan rasa berminyak. Mengelakkan pengeringan kulit.

3. Ia merawat jerawat.
Aloe vera gel mengandungi dua hormon: auksin dan Gibberellins. Kedua-dua hormon menyediakan penyembuhan luka dan anti-radang yang mengurangkan keradangan kulit. Giberellin dalam aloe vera bertindak sebagai hormon pertumbuhan merangsang pertumbuhan sel-sel baru. Ia membolehkan kulit untuk sembuh dengan cepat dan secara semula jadi dengan parut yang minimum.
Aloe adalah menenangkan dan boleh mengurangkan radang kulit, melepuh dan gatal, di samping membantu kulit untuk sembuh dengan lebih cepat. Selain itu, dalam bidang perubatan Ayurvedic, Aloe digunakan untuk menyembuhkan masalah kulit kronik seperti psoriasis, jerawat dan ekzema secara berkesan.

4. Ia melawan penuaan.
Apabila kita semakin tua, semua orang mula bimbang tentang kemunculan garis-garis halus dan kehilangan keanjalan pada kulit mereka. Aloe Vera mengandungi pelbagai jenis antioksidan termasuk beta karotena, vitamin C dan E yang dapat membantu meningkatkan ketegangan semulajadi kulit dan hidrasi.

5. Mengurangkan stretch mark.
Kulit bersifat elastik. Namun jika kulit tertarik terlalu jauh, terlalu cepat (disebabkan oleh mengandung, obesiti) keanjalan kulit boleh rosak. Itulah yang menyebabkan stretch mark hodoh. Aloe vera gel membantu menhilangkan stretch mark.

6. Ia kaya nutrien untuk kesihatan yang baik.
Aloe Vera mengandungi lebih daripada 75 nutrien termasuk vitamin, mineral, enzim, gula, anthraquinones atau sebatian fenolik, lignin, saponin, sterol, asid amino dan asid salisilik.

7. Ia melegakan penyakit periodontal.
Menurut kajian yang diterbitkan dalam Journal of Ethnopharmacology, ia amat berguna dalam rawatan penyakit gusi seperti gingivitis, periodontitis. Ia mengurangkan pendarahan, keradangan dan bengkak pada gusi.
Ia merupakan anti-septik dan anti-kulat yang sangat membantu dalam masalah Vesicular gigi palsu, retak dan ulser mulut.